Osmakligt Oatly!

Nu pågår en minst sagt smutsig kampanj där företaget Oatly hänvisar till Googles sökresultat som är tänkt att leverera länkar till negativa artiklar om Oatlys konkurrentprodukt mjölk. Att Oatly inte gillar mjölk är inget nytt. De tillverkar och säljer mald havre uppblandat med en massa vatten i en form som de kallar för havredryck.

Att blanda in sökresultat i wen kampanj är nytt, det är vågat också. Det vet alla som jobbar med sökmotoroptimering. Därför är det inte förvånande att både SEO-branschen skriver om det här och att soekmotoroptimering.se bloggar om hetsjakten mot mjölk här.

Vad kommer hända med sökresultatet de närmaste dagarna? Kommer uppmärksamheten förändra det? Det finns ju faktisk möjlighet att man hittar en SEO-blogg när man googlar ”mjölk+hälsa” :). Det ska bli spännande att se utvecklingen de närmaste dagaran.