Sökmotoroptimering 2015 och vad som hände 2014

Nytt år och sökmotoroptimering lever även 2015. Trodde du något annat? Google har under de senaste åren ändrat reglerna för att vara googlebar om man menar att synas i toppen av sökresultatet. Många menar att det blivit svårare. Samtidigt kan man vända på det och säga att det blivit lättare för de som kan. Att ändra sidans title-tagg och länka (vad som helst) med sökordet man vill ranka med som ankartext kanske inte är den smartaste strategin om man vill ta bra positioner året ut.

SEO-profiler förutser SEO 2015

Här kommer en liten sammanfattning av hur flera kända profiler ser på sökmotoroptimeringen 2015 och i vissa fall även beskriver vad som hänt med SEO 2014.

Simon Nyström

Simon Nyström Simon Nyström  som inte är helt okänd i SEO-sammanhang och ägare av Smslånonline.se beskriver inte bara vad som kommer hända, han beskriver även väldigt utförligt hur han kommit fram till sina slutsatser. Några av de saker han tar upp är:

  • Det blir inte fråga om några större förändringar i Google
  • Att det råder viss förnekelse av faktiska förändringar
  • Käbblet i SEO-kretsar kommer fortsätta
  • Att man gynnas om man har en mer holistisk syn på SEO, det vill säga  jobbar med alla delar snarare än bara en del av det som ger bra ranking.

Vad gäller hans förutsägelser för 2014 så här i efterhand så anser han att flera av sakerna han förutsett  är mer eller mindre standard idag.

Hela hans inlägg finns att läsa i posten  ”Så blir sökmotoroptimering 2015”, där han utvecklar sitt resonemang och sin syn på framtiden betydligt mer utförligt än vad som listats här.

Christian Rudolf

Christian RudolfChristian Rudolf, ägare av företaget TopDog  med flera SEO-meriter har ännu inte publicerat något om vad han tänker om sökmotoroptimering 2015 på sin webbplats utan ligger istället bakom en artikel som publicerats på Dagens Media. Där kan hans förutsägelser för 2015 sammanfattas med följande sex punkter.

1) Mobilanpassning blir en ännu starkare rankingfaktor
2) Inga fler stora uppdateringar av Google, likt Panda och Pingvinen
3) Det blir mer av Konwledge Graph
4) Mer även av ”Negativ SEO”
5) Fler SEO-bolag ger upp SEO
6) Kriget mellan Amazon och Google

Läs Christians hela artikel ”6 SEO-trender inför 2015”.

Anders Karlsson

Anders IvarAnders Karlsson, en profil inom både SEO och Ehandel samt ägare av företaget Ander
sIvar AB,  var snabbt ute med att utvärdera sina förutsägelser för 2014 och sedan dela vad han tror kommer hända 2015.

Han satte liksom Christian Rudolf poäng på hur väl hans förutsägelser för 2014 slagit in. Dock gjorde han på ett annat sätt, vilket innebär att han angav en procentsats för var och ett av de sex förutsägelser han gjort. Totalbetyget blev 51,33% vilket åtminstone var lite över till hälften rätt.

Hans förutsägelser för 2015 är bland annat att Pingvinen blir en del i algoritmen snarare än en sällankörd uppdatering. Detta är något Google själva sagt sig genomföra, om de inte redan gjort det.  Han tror vidare att såväl Buzz som innehåll kommer få ännu större betydelse och att Google kommer få sig en rejäl omgång. Sedan förutser han även att det ska bli möjligt att köpa varumärkessökningar. För hela hans bloggpost, läs ”Vad hände 2014 och vad tror vi händer 2015”.

Magnus Bråth

Magnus BråthMagnus Bråth, grundare av Brath AB som  inte bara är känd för sin SEO utan nu även som författare, konstaterar att sökmotoroptimering är svårt att förutse och beskriver sin syn på framtiden som kvalificerade gissningar.

Magnus tror att SEO-branschen  får se en del krossade drömmar och färre SEO-företag. Anledningen är att det har blivit och troligtvis blir ännu svårare att hänga med i utvecklingen och Googles förändringar.  Apropå att vissa kommunicerat att sökmotoroptimering inte ger samma nytta som tidigare konstaterar han:

Sökmotoroptimering är ett nollsummespel, om en förlorar förstaplatsen tar någon annan den. Sökmotoroptimering kan alltså inte sluta ge resultat, det kan bara bli mer komplext att ta dem.

Vidare förutser Magnus att Google kommer fortsätta att dominera som den i särklass största sökmotorn och att 2015 blir ett lugnt år sett till SEO och förändringar för sök. Slutligen kommenterar han Matt Cutts ledighet. Läs hela Magnus inlägg ”Sökmotoroptimering 2015”.

Viktor Calmhede

Viktor CalmhedeViktor Calmhede, trevlig sökmotorkonsult på Pineberry, har bloggat och gjort en trevlig sammanfattning av ”SEO-året 2014”. Några prognoser och gissningar för 2015 verkar dock inte finnas ännu.

Jag reserverar självklart också en plats här för Pineberrys förutsägelser för 2015 också.