Allt fler e-handlare går igång på SEO

E-handlare vill sälja mer och trots att det är vida känt att Googles sökresultat har en stor plats och betydelse i kundernas köpprocess är det inte alls säkert att satsningen på SEO är helt självklar. Det pratas vitt om sociala medier och Google shopping och Adwords men när det kommer till sökmotoroptimeringen råder det ibland vad som närmast kan beskrivas som vilsenhet. När jag stötte ihop med Jonas på billiga bläckpatroner från Megashop så exemplifierade han det nyss förändrade synsättet. På frågan varför det dröjt så länge innan SEO fick en välförtjänt andel av marknadsföringen kunde han inte riktigt svara. Det verkar som om det handlat om en mognadsprocess som involverat såväl SEO-branschen som handlarna. Skojarna har gett sig vidare till andra branscher och kunskapen har vuxit. Mer kunskap har lett till större medvetenhet om sökmotoroptimeringens nytta. Något som varit alldeles självklart bland sökmotoroptimerare länge nu.